zaterdag 19 april 2014

Billy went to Naarden (II).

Donderdag 17-04-2014 liep ik van Berkel naar Naarden. 82,90 km. in 11:33:48.
Voor de tweede keer, dwars door het Groene Hart.

Dit keer beter getraind, meer ervaring;
Vanaf het begin gelijkmatiger en consequenter gelopen: Run/Jog-Walk,
Goed weer: wolkig en zonnig, niet benauwd en gunstige wind mee, alleen het laatste uurtje een paar miezer-spettertjes gevoeld.
In de natuur was alles zichtbaar verder uitgelopen dan precies een jaar geleden.

Extra lang oponthoud in/door:
Boskoop: spoorwegovergang, wachten voor een trein die stilstaat op het station;
Brug over Amsterdam-Rijnkanaal, lang stuk wandelen;
's-Gravenland: stoplicht;
Kramp even voor Naarden, daarna slechts rustig gewandeld.

Vanaf 7e uur was ik duidelijk constant sneller/verder t.o.v. vorig jaar.

Door de (Slow)Run/Jog-Walk-strategie kreeg ik gaande weg steeds meer zelfvertrouwen dat ik op dit soort lange afstanden gemakkelijk en gelijkmatig vooruit kan komen.
De eerste 6-7 uur hield ik een verdeling aan van afwisselend 10 min. rustig rennen en 5 min. wandelen. Daarna afwisselend ongeveer 5 min. joggen en 5 min. wandelen.

Leuke en mooie dingen onderweg gehoord/gezien:
Langs de Rotte: de eerste karekieten van dit jaar.
Bij Breukelen: een weitje met bloeiende appelboom en lammetjes. Het groen, wit, blauw, licht, donker: bij elkaar zo mooi.
Leuk momentje onderweg: bij de Loosdrechtse Plassen was er een jongetje het gazon aan het sproeien. Ik vroeg of ik de sproeier even mocht vasthouden om me even op kunnen frissen. Hij gaf me de sproeier. Hij zei dat het water koud was; ik zei dat ik het lekker fris vond, wat hem verbaasde.

Ik had ruim voldoende eten (brood, aardappelen, banaan; niet alles gegeten) en drinken (drie en een halve ltr.) meegenomen. Daardoor onderweg niets hoeven te kopen ter aanvulling.
Na de loop: in de supermarkt 1 ltr. melk, een potje bruine bonen en een Gooi- en Eemlander (regionaal krantje) gekocht.
Geen koffie met gebak als traktatie (helaas; overal (te) druk met concertgangers voor het concert in de kerk (Witte Donderdag) en ik wilde ergens rustig zitten.)

Lopend naar station Naarden-Bussum vroeg ik me af hoe het in mei in Steenbergen 24-uurs zou gaan: hoeveel km's zou ik halen.
De woeste plannen/visioenen van de 134 km. die ik er denk/hoop te gaan lopen zag ik niet meer zo zitten.
100 km. zou misschien het max. zijn. (wat de eerste doelstelling is).

Na een uurtje rust (wandelen en zitten in de trein): Op Utrecht CS kon ik al weer wat sneller uit de voeten, bleek.
Op Rotterdam CS extra wachttijd vanwege werkzaamheden aan de Erasmus-metrolijn. Ik kon toen even de Gooi- en Eemlander lezen en rustig mijn hartslagfrequentie meten (68 bpm, voor mij best snel, maar ja, ik had ook wat gedaan).
Vanaf station Rodenrijs noodgedwongen naar huis gelopen: de bus was al vertrokken, zou lange wachttijd worden, dus lopen is sneller, deels gejogd zelfs.
Door die extra wacht-/oponthoud-tijden had ik wel wat rust gehad en dat merkte ik.
Geeft wel meer vertrouwen m.b.t. de 24-uurs van Steenbergen.

Bij thuiskomst constateerde ik 'n blaar bij elke grote teen en een opgezwollen linker enkel. Rust en ijs lijkt me verstandig. Ook maar een tijdje op sokken in huis rondlopen.

Hier zijn de gegevens en route van Berkel-Naarden van mijn Garmin.

Hier een paar van de mooiste foto's die ik onderweg maakte, op Picasa:

En hier wat bewegende plaatjes op YouTube:

Nou, dat was het wel weer.
Hopelijk is het een beetje leesbaar/lezenswaardig en niet van de hak op de tak.
Dank voor de aandacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten