donderdag 19 september 2019

RUN Winschoten 14 september 2019.

Voor de 6e keer op rij deel genomen aan deze RUN en in het kort: dit is het geworden: 70 km. in 9:34:38.
Rondentijden:
1). 01:09:19 2). 01:11:45 3). 01:11:19 4). 01:12:57 5). 01:12:36
6). 01:46:59 7). 01:49:46

Ontbijt om 3 uur sochtends (snachts). Daarna niets meer gegeten, dus (6 uur nadien) met lege maag gestart want ik wilde zoveel mogelijk op vetverbranding lopen. Regelmatig gelopen: eerste 25 km. in 3 uur; Marathon-afstand in 5 uur; 50 km. in 6 uur (alles afgerond). Daarna (dus na 12 uur niets gegeten te hebben) was de koek op (‘water-only’ gelopen) en heb ik voor het eerst weer wat gegeten; d.w.z.:heb ik 1 rondje wandelend gegeten en 1 rondje gewandeld en gegeten en af en toe gejogd. Eten had achteraf eerder gemoeten.
Ook iets te weinig gedronken en niet genoeg electrolyten binnen gekregen, dus veel krampneigingen in bovenbenen. Volgende keer beter, hoop ik.

Evaluatie/ wat bespiegelingen.

#1. Te weinig lange lopen (50 – 60 km.) op regelmatige basis vooraf kunnen trainen omdat ik uit een langdurende blessureperiode kwam (van ruim 1 jaar). Daardoor had ik een onvoldoende basis van het duurvermogen.

#2. Vetverbranding wel kunnen ‘trainen’ in dagelijks leven (intermittent fasting en OMAD (OneMealADay), zelfs NoMOD (NoMealOneDay), sinds ongeveer 1 jaar. Dit continueren bij lange trainings-lopen van 5 – 6 uur (max. 7 uur).

#3. Eén uurtje lopen (‘hongerloopje’) na 24 uur vasten (niets eten en gewoon de dagelijkse huis- tuin- en keukenactiviteiten doen) is anders/ voelt anders dan één uurtje lopen na 12 uur niet eten waarvan er in de laatste 6 daarvan 50 km. is ultra-gelopen. De koek is dan eerder op en moet je eerder weer eten.

#4. Korte nachtrust de nachten vooraf speelt me ook parten: ik moet veel dingen, in m’n eentje, in een zeer kort tijdbestek vooraf doen, bovendien met tamelijk veel organisatie- en wedstrijd-stress.

#5. In eerste rondje verdunde ACV (Apple Cider Vinegar) met citroensap, Hammer-Bruistabletten en kaneel gedronken. Later koffie, ook thee met electrolyten Hammer-Bruistabletten. Meer/vaker drinken: ½ ltr. per 40-60 minuten.

#6. Door niet-eten blijven maag en darmen wel rustig, voor zolang dat niet-eten duurt. Nadat ik weer begon met eten, onderwijl ik wandelde, (in het begin van het 6e rondje) voelde ik wat buikpijn/ opgeblazen gevoel opkomen; dat ging later tijdens het rustige wandelen wel weer weg. Het eten bestond in eerste instantie uit 2 gekookte eitjes, 1 blikje sardines, wat noten en pompoenpitten;dus geen/nauwelijks koolhydraten. 1 Uurtje later energie-repen van Innerme.

#7. Darmen (vooral de inhoud) blijven ook wel een issue: eten is uiteindelijk poepen, onvermijdelijk. Met lege darmen aan de start is wel zo prettig, vandaar het vroege ontbijt.

#8. Nog heel wat uit te zoeken: -1- Hoe kan je je maag en darmen rustig houden ook al ga je eten. -2- Hoe kan je zo lang mogelijk op vetverbranding lopen ook al ga je eten; wat moet je dan eten want je hebt toch externe energie nodig(?!). -3- Wanneer voor het eerst te eten bij ultra’s. *

#9. Raceplan was rondjes van 1:09 – 1:12 in eerste 50 km.; dus 50 km. in 6 uur. Dat was goed gekozen: een sneller tempo had niet eens mogelijk geweest 6 uur lang vol te houden (dit door onvoldoende basis duurvermogen, te lang niet gegeten - geen energie meer -, en te weinig gedronken.

#10. Komende tijd ligt accent op trainingen van 40 – 60 km. (5 – 7 uur) weer regelmatig te doen, tot ze weer gemakkelijk gaan. Basis duurvermogen weer terug opbouwen.

* Lezen over low carb/ keto-dieet en ultralopen:

1).: https://madcityeats.com/my-first-ultra-marathon-on-a-keto-diet-eb6e66840cce

2).: https://www.mensjournal.com/health-fitness/zach-bitter-100-mile-american-record-holder-he-also-eats-almost-no-carbs/

3).: https://www.wellandgood.com/good-food/how-to-marathon-train-without-carbs/

Conclusie.

Dit (70 km. in 9:34:38) is het en daar moet ik dan maar tevreden mee zijn. Maar ik had liever een betere basis gehad om verder te komen op de RunWalk-manier zoals ik gewend ben; dus 60 km. in 7 – 7:12 enz. ; m.a.w. het starttempo goed volhouden. Dat is dus jammer (vind ik), dat dat nu (nog) niet het geval is. Ik had me vooraf sterker ingeschat dan ik op dit moment feitelijk (werkelijk) ben. En zo beschouw ik deze keer weer als een verkenning en ga ik volgend jaar voor de volle 100 kilometer, als alles goed gaat.

• Garmingegevens en parcours: klik hier.
• Officiele uitslagen: klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten