dinsdag 16 december 2014

Spijkenisse Spark Marathon. 14-12-2014

Zondag 14 december 2014 liep ik de Spijkenise Spark Marathon. Voor de 2e keer.
Het is een kleinschalige en daardoor gezellige marathon. Deze editie stonden er 308 deelnemers op de lijst, waarvan ik er voor aanvang inmiddels ongeveer 13 ken.
Het was tevens mijn 35ste marathon ('trainings'marathons meegetelt).
Ik wilde mijn P.R.(van 4:10:23) dat ik daar vorig jaar gelopen had verbeteren. Een tijd van 4 uur (of iets daar onder) was het streven. De laatste paar maanden was ik er flink voor aan het trainen, met mooie tussenresultaten (d.w.z. met een aantal nieuwe P.R.'s, ook op de marathon, zie vorige blogpost).

Strategie.
Ik kon met Jan van de Erve (FB-vriend en renmaatje, hij woont bij mij in de gemeente) meerijden, dus da's wel gezellig en gemakkelijk. Hij zou de 4:15 groep samen met iemand pacen. Eigenlijk wilde ik ook wel een tijdje (half uurtje of zo) voor de gezelligheid met de groep van Jan (4:15) meelopen om daarna iets te versnellen en geleidelijk naar de 4:00 groep te gaan en er dan voorbij te gaan. Maar dat leek me uiteindelijk toch niet zo'n goed plan. Ik wilde zo gelijkmatig en zo safe mogelijk lopen. De opzet was de eerste helft bij de 4:00-groep met pacers Henk Geilen en Ruud Verhoef aan te sluiten, en ze op een gegeven moment voorbij te gaan, van ze weg te lopen en ze voor te blijven.

Marathondag. Raceday.

Daar aangekomen.
Het was goed weer, zonnig, droog, beetje wind, optimaal dus, maar wel hier en daar ijs op het wegdek (vooral tijdens het begin van de race oppassen geblazen).
Startnummer ophalen, effe kletsen en koffie-leuten, omkleden en een beetje rond hangen. Veel bekende lopers, gezien en gesproken, waaronder Ronald Willemsen en Theo de Jong. Leuk en verrassend was ook dat Jelle Bolte ineens net voor de start voor mijn neus stond en me succes wenste.

Dan om 11 uur de start. Ik voel me fit en uitgerust om lekker achter de 4:00 groep aan te hobbelen. In het begin is het wel druk en compact maar na een paar km’s ontstaat er ruimte tussen de 4:00 en de 4:15 groep. Ik kan daardoor wat ‘vrij’ loslopen, wat ik wel prettig vind.

Eerste 2 uur meelopen met de 4:00 groep. Soms voor, soms achter. Afhankelijk of ik een (landschaps-)foto/filmpje maakte, dan wel een sanitaire stop moest inlassen.

Bij het 7 km.punt zie ik Mo Idrissi nog 'n paar honderd meter voor de 4:00 groep uit lopen, daarna niet meer gezien. (Ik had wel bij hem in de buurt willen blijven maar hij loopt me te snel). Iets daarachter loopt Katie Unoki, steeds in het zicht.

Vanaf km. 15 niet meer stilgestaan om foto's te maken. Doorlopen voor een snelle tijd, immers: liefst in minder dan 4 uur over de finish is het parool. Dat geeft wel een gevoel van 'haast' en 'doorgaan-en-niet-stoppen'.
Het landschap/ het licht is best wel mooi, en ik zou er best een mooie foto van willen maken, kunstschilder als ik ben, dus een gevoel van 'jammer-jammer' is er ook.

Bij de drankpost bij 21 km.punt passeer ik de 4:00 groep en besluit ze voor te blijven, wat goed lukt, hoewel ik het ontstane gat uiteindelijk niet veel groter kan maken dan 2 a 3 minuten. Die speling/marge wil ik minimaal behouden. Bovendien vermijd ik daarmee het oponthoud bij de drinkposten.

Ik ga achter Katie Unoki aan (ze loopt mooi constant) en blijf zo dicht mogelijk bij haar in de buurt. Bij 26 km.punt passeer ik haar echter om het gat met de 4:00 groep groter te maken. Bij 36km.punt ga ik vanwege moeheid even wandelen en een flesje cola uit mijn rugzak halen en is ze me weer bij. Dan lopen we een stukje samen op maar ga ik versnellen als er iemand ons voorbij gaat (de wedstrijd is hiermee voor mij echt begonnen); Katie houd me niet meer bij (of spaart ze zich en is dit voor haar ‘slechts’ een training?).

Ik haal in de laatste 4 km.’s nog heel wat lopers in, vooral bij de laatste drankpost. Ik wil ze steeds voorblijven, en constateer dat ik daar best wel fanatiek in ben. Het zijn daardoor zelfs de snelste km.'s van de race (met ongeveer 11,3 km/uur). Net voor ik de atletiekbaan op draai haal ik nog iemand in. Dan de laatste paar honderd meter en de finish. Officieel gemeten/geregistreerd: 42,25km. in 3:56:12. (Dat is over de hele marathon gemiddeld 10,73 km./uur.). Ik finish net 18 seconden na Andy Roodenburg (appeltje eitje voor hem, waarschijnlijk. Voor mij een topprestatie).

Een mooie P.R. Dik tevreden.

Hier nog wat linkjes:
1). Garmingegevens.
2). Foto’s op Picasa.
Een paar filmpjes op YouTube:
3). Groep 4:00 bij 7-km.punt.
4). Mijn eigen finish.
5). Groep 4.15 aankomst op atletiekbaan.
6). Groep 4.15 finish.
7). Uitslagen.

Dat was het weer voor zover. Hopelijk lezenswaardig en niet te veel van de hak op de tak. Dank voor de aandacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten