dinsdag 21 september 2010

Pluim voor MonaLiesje en p.r. op marathon.

Afgelopen zondag zou ik weer een stukje lsd’en. Ik had het stuk naar de oorsprong van de Rotte (Moerkapelle) in gedachten: v.v. iets meer dan 26 km. Met een stukje extra zou ik er 27 km van maken, in 3 uur te lopen, 9 km/uur dus. Lekker relaxed. Vraagt MonaLiesje of ik een rietpluim van daar mee zou willen nemen. Ik dacht; da’s leuk, een reisdoel. En aldus op pad gegaan.
Onderweg kwam ik een aantal wandelaars tegen met een hond(je). Baasje gooit bal, hondje haalt hem en brengt hem terug; baasje gooit bal in water, hondje springt in water, haalt bal en brengt hem naar baasje.
Daar loop ik dan, terug naar huis, met een pluim voor MonaLiesje.


Vandaag (21 september 2010) zou ik weer een lsd lopen, Long Slow Distance. Ik zou het rustig houden. Dacht aan 36 km in 4 uur. (= 9 km/u) langs de Schie naar de Maas/Euromast en weer terug via Heemraadssingel enz. Als laatste lsd voor de grote ultra van 64 km die ik over 3 weken wil lopen.

’s-Ochtends iets vóór achten op weg. Het liep wel lekker, het tempo kon ik goed laag houden. Het liep zo lekker dat ik na één/anderhalf uurtje dacht om iets sneller te gaan, eventueel er een marathon van te maken. Op het 18 km punt had ik zo’n tijd dat ik ongeveer gemiddeld 9,3km/u liep. Ik dacht : als ik dit vol houd en nog ietsje versnel heb ik straks de 36 km in gemiddeld 9,5 km/u. En als ik daarna weer iets versnel kan ik een marathon onder de 4,5 uur lopen.
En zo ging het ook, liep ik dus een persoonlijk record op de marathon: 42,2 km in 4:24:07 (gemiddelde snelheid 9,59 km/u). Door heel rustig te beginnen en af en toe een beetje meer gas te geven. Dat had ik ’s-ochtends vroeg toen ik vertrok niet gedacht. De laatst 6 km’s gingen zelfs met 10,2-10,4 km/u! En nergens last van gehad; geen kramp, geen pijnlijke voeten (zenuw-tintelingen) of enkels/knieën/heupen. Zelfs mijn rug hield zich goed. Het enige is een blaar, alweer onder een nagel (dezelfde als vorig jaar).
Daarmee is ook mijn volgende doel gesteld: op naar de 4:15. Als het mee zit binnen een half jaar.

Overigens waren de omstandigheden vandaag optimaal: in het begin mist, dus lekker koel, geen wind, later zon en wolken en een klein briesje dat ik af en toe mee had. En ik had geen hoogteverschillen (zoals bijv. van de v.Brienenoord- en de Erasmusbrug). Bovendien hoefde ik doordat het niet zo warm was niet zo erg veel te drinken en dus niet zo veel te plassen (dus minder oponthoud), zeker aan het eind.

Hieronder de bijbehorende getalletjes en kaart.





Nu dus 3 weken rustig aan doen. 12 Oktober staat de 64 kilometer gepland. Ik heb er zin in. Ben hoopvol en benieuwd hoe het zal gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten